Visie

De christelijke traditie blijkt ook voor kunstenaars van vandaag nog altijd een bron van inspiratie. Hen willen we in onze zeven kerken een podium bieden. We richten ons daarbij op een breed publiek. In de hoop meer mensen de ogen te openen voor de schoonheid en betekenis van kunst.

De Stichting Nieuwe Kunst in Oude Kerken is opgericht in augustus 2014. Het is een voortzetting van de werkgroep Fietsen langs kerken en kunst.

Ons werkgebied is de Friese Greidhoeke. Op dit moment zijn in ons stichtingsbestuur de kerken van Baard, Blessum, Boksum, Deinum, Easterlittens, Leons en Mantgum vertegenwoordigd.

Doel van onze stichting is de beeldende kunst , die bij de reformatie uit de kerk verdween, weer een plek te geven in de kerk. We denken daarbij aan kunst van hedendaagse kunstenaars van naam die werk maken dat past bij de kerk als huis van gebed, als plek waar van week tot week de eredienst gevierd wordt.

We hebben in 2011, 2012 en 2013 in de twee weken rond Hemelvaartsdag een kunstevenement georganiseerd. In 2011 met zeven werken van Frans Franciscus, in 2012 met zeven werken van Janpeter Muilwijk en in 2013 met zeven werken van Giovanni Dalessi. In elk van de zeven kerken hing een kunstwerk. De zeven kerken waren via een fietsroute met elkaar verbonden.

Dit concept waarin we kunst, landschap en beweging met elkaar verbinden is een idee van Jacoba Wijk van Galerie Wijk uit Wehe – Den Hoorn dat we samen met haar verder hebben uitgewerkt. Ook nu nog werken we met dit concept